Posted on Leave a comment

Vitamine B-2 waar is het goed voor?

Vitamine B-2, of riboflavine, zit van nature in sommige voedingsmiddelen. Het is aanwezig in andere voedingsmiddelen in synthetische vorm. Vitamine B-2 en de andere B-vitaminen helpen je lichaam rode bloedcellen te bouwen en ondersteunen andere cellulaire functies die je energie geven. Je haalt het meeste uit de B-vitaminen als je supplementen inneemt of voedingsmiddelen eet die ze allemaal bevatten.

De functies van deze vitamine omvatten de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten. Mogelijk ervaar je een energieverhoging door het innemen van supplementen met B-vitamines.

Hoe krijg je genoeg B-2 binnen

Eet een gezond en uitgebalanceerd dieet om genoeg vitamine B-2 binnen te krijgen. Het is aanwezig in veel zuivelproducten, waaronder kwark en melk.

Andere bronnen zijn:

  • eidooiers
  • rood vlees
  • donker vlees
  • Zalm
  • tonijn
  • soja bonen
  • amandelen
  • granen, zoals tarwe

Het is echter gevoelig voor licht en bederf. Graanproducten hebben mogelijk niet veel natuurlijk voorkomende riboflavine tegen de tijd dat je ze consumeert. Dit is waarom het soms wordt toegevoegd aan de verwerking.

Riboflavine is vaak een aanvulling in granen en brood en kan als kleurstof in snoep aanwezig zijn. Als je ooit veel B-vitamines hebt gebruikt, heeft je misschien een donkergele tint van je urine opgemerkt. Deze kleur komt van de riboflavine.

Te kort aan vitamine B-2

Het hebben van een tekort aan riboflavine kan leiden tot andere voedingstekorten omdat riboflavine betrokken is bij de verwerking van voedingsstoffen. De primaire zorg in verband met andere tekortkomingen is bloedarmoede, wat gebeurt wanneer je niet genoeg ijzer binnen krijgt.

Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende riboflavine in je dieet hebt als je zwanger bent. Een tekort aan riboflavine kan de groei van jouw baby in gevaar brengen en de kansen op pre-eclampsie verhogen, wat een gevaarlijk hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap met zich mee kan brengen. Dit is een ernstige aandoening die levensbedreigend kan zijn.

Riboflavine-deficiëntie is zeldzaam op plaatsen waar mensen toegang hebben tot vers voedsel of aanvullende vitamines. Neem contact op met jouw arts als u de symptomen van riboflavine-deficiëntie ondervindt. Je hebt misschien een probleem met het opnemen van voedingsstoffen. Coeliakie en de ziekte van Crohn zijn andere mogelijke oorzaken van symptomen geassocieerd met riboflavine-deficiëntie.

Een te veel aan vitamine B-2

Het primaire risico van een overmaat aan B-2 is schade aan de lever. Overmatige riboflavine of riboflavine-toxiciteit is echter zeldzaam. Je zou onmogelijk grote hoeveelheden voedsel moeten eten om op natuurlijke wijze een overdosis riboflavine binnen te krijgen. Je kunt wek te veel vitamine B-2 binnenkrijgen via supplementen in orale of injectievorm, maar dit komt ook zelden voor omdat je lichaam de vitamine niet opslaat.

Posted on Leave a comment

Is Yakult wel zo gezond?

In de afgelopen decennia heeft een groeiend aantal medische en voedingsonderzoeken bevestigd dat probiotica goed voor je zijn. Yakult is een van de meest populaire probiotische en gezonde dranken, toch? Het is bekend dat het vol zit met een krachtige dosis levende culturen die nuttig zijn om de spijsvertering, ons immuunsysteem en om de gezondheid van de huid te verbeteren. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het best lekker, wel met mate overigens.

Maar is Yakult het echt zo gezond?

Als Yakult wordt geconsumeerd om de algehele gezondheid te verbeteren, overzien we dan het belangrijkste ingrediënt, het suikergehalte niet? Er zijn twee versies van Yakult op de markt, waarvan de ‘Ace Light’-versie wordt gepromoot als de gezondere variant.

De suikerhoeveelheid van de ‘Ace Light’-versie van Yakult, beweert  25% minder suiker en verzadigd vet te bevatten in vergelijking met reguliere gekweekte melkdranken. Toch bevat één portie van 80 ml 6.8 gram suiker, best veel!

Wat zit er verder nog in Yakult?

Conventioneel is 5 g suiker meer dan 1 theelepel suiker, dat betekent met een fles Yakult ‘Ace Light’,dat je meer dan 1 ½ theelepels suiker consumeert, en dat als ontbijt! Daarnaast bestaat Yakult ‘Ace Light’ ook uit een kunstmatige zoetstof en smaakstoffen, die ook niet echt bevorderlijk zijn voor een goede start.

Ongetwijfeld hebben onze darmen goede bacteriën nodig om ons gezond te houden en te beschermen tegen de slechte bacteriën die we dagelijks tegenkomen. Het innemen van probiotica drankje welke is verwerkte met veel suiker en kunstmatige smaakstoffen en zoetstoffen ingepakt in plastic is misschien niet de beste meest bewuste keuze.

In plaats daarvan is het eten van natuurlijk gefermenteerd voedsel zoals yoghurt, kimchi, zuurkool een betere  veel gezondere en goedkopere opties als ontbijt. Thuis een probiotisch drankje maken, kan wat van je tijd vergen, maar geloof me, het zal absoluut een bevredigend gevoel geven zodra je het eenmaal onder de knie hebt.

Posted on Leave a comment

Kan water drinken helpen bij afvallen?

Je hebt het waarschijnlijk meer dan eens gehoord “meer water drinken helpt je meer gewicht te verliezen”. Maar helpt water echt om af te vallen? Het korte antwoord is; ja! Water helpt je metabolisme te stimuleren, je lichaam van afval te zuiveren en werkt als een eetlustremmer. Ook helpt het drinken van meer water je lichaam te stoppen met het vasthouden van water, waardoor je die extra kilo’s watergewicht kwijt raakt. In dit artikel enkele tips om je te helpen bij het drinken van meer, zodat je gaat afvallen en meer energie krijgt.

Wanneer moet je water drinken?

Omdat water een eetlustremmer is, kan het drinken voor de maaltijd je een vol gevoel geven, waardoor de hoeveelheid voedsel die je eet vermindert. Websites op het gebied van gezondheid stellen dat drinkwater vóór de maaltijd resulteert in een gemiddelde verlaging van de inname van 75 calorieën per maaltijd. Drinkwater voor slechts één maaltijd per dag zou ervoor zorgen dat je 27.000 minder calorieën per jaar binnenkrijgt. Doe de wiskunde: je verliest ongeveer vier kilo per jaar door een keer per dag voor de maaltijd water te drinken! Stel je nu voor als je het voor elke maaltijd water drinkt. Een vaste waterfles zoals bijvoorbeeld een dopper is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je voor de maaltijd de juiste hoeveelheid water binnenkrijgt.

Stop met frisdranken drinken en vervang dit met water

Gooi de frisdrank en het sap weg en vervang ze door water om je te helpen afvallen. Als je denkt dat water saai smaakt, voeg dan een schijfje citroen toe. Een glas water met citroen is een recept voor succesvol gewichtsverlies, omdat de pectine in citroenen het verlangen naar voedsel vermindert. Denk jij dat water niet echt helpt bij het afvallen? Geef die suikerhoudende dranken maar een paar weken op en zie het verschil.

Koud of Warm ?

Het drinken van ijskoud water helpt je metabolisme te stimuleren omdat je lichaam harder moet werken om het water op te warmen, waardoor meer calorieën worden verbrand en je gewicht verliest. Bovendien is ijskoud water lekkerder (persoonlijk) dan water op kamertemperatuur. Aan de ander kant kost het wel energie, dus afwisselen met heet/warm water is aan te raden, dat geeft juiste energie.

Presteer beter tijdens het sporten

Omdat drinkwater spierkrampen helpt voorkomen en jouw gewrichten gesmeerd houdt, kunt je langer en harder trainen. Gewoon een andere manier waarop goede hydratatie je helpt af te vallen.

Drink genoeg water

Als je echt wilt dat water  je helpt om af te vallen, moet je de “8×8” -regel volgen die wordt aanbevolen door de meeste voedingsdeskundigen: drink acht glazen water van 250 ml per dag om gewicht te verliezen en een ideaal gewicht te behouden. Mogelijk moet je meer water drinken als je veel traint of zwaar transpireert, of minder water als je andere dranken zoals kruidenthee drinkt (zorg ervoor dat ze cafeïnevrij zijn).

Trent Nessler, PT, DPT, MPT, managing director van Baptist Sports Medicine in Nashville, zegt dat de hoeveelheid water die je nodig hebt, afhangt van je lengte, gewicht en activiteitsniveau.

Hoe weet je of je genoeg water krijgt? Een algemene regel is om het toilet te controleren nadat je naar het toilet bent gegaan. Je weet dat je een goed gehydrateerd bent als de urine helder of erg lichtgeel van kleur is. Hoe donkerder je urine, hoe meer water je zou moeten drinken, vooral als gewichtsverlies jouw doel is.

Posted on Leave a comment

Vitamine A waar is het goed voor

Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine die nodig is voor een aantal lichaamsfuncties. Deze vitamine is nodig om een ​​goed gezichtsvermogen en een gezond immuunsysteem te behouden, maar ook essentieel voor groei en ontwikkeling.

Vitamine A beschrijft een groep verbindingen die retinol, retinoïnezuur, retina en een aantal provitamine A-carotenoïden zoals bèta-caroteen omvatten. Alle soorten vitamine A bevatten een bèta-iononring waaraan een isoprenoïde-keten is bevestigd die de retinylgroep wordt genoemd. Beide structuren zijn nodig voor vitamineactiviteit.

Vitamine A helpt je s’avonds beter te zien

In de ogen wordt retina gecombineerd met een eiwit dat opsin wordt genoemd, om rhodopsine te geven, een essentieel lichtabsorberend molecuul dat nodig is voor kleurzicht en zien bij weinig licht.

Een andere vorm van vitamine A, retinoïnezuur, dit is een belangrijke hormoonachtige groeifactor voor epitheliale cellen en andere celtypen in het lichaam.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A wordt aangetroffen in zowel plantaardige als dierlijke voedselbronnen. De vorm van vitamine A die wordt geabsorbeerd wanneer dierlijke bronnen worden geconsumeerd, is retinylpalmitaat, dat wordt omgezet in een alcohol die retinol wordt genoemd. Retinol werkt als een opslagvorm van vitamine A, die kan worden omgezet in en van retina, de actieve aldehyde-vorm van het molecuul. Een van de rijkste dierlijke bronnen van vitamine A is lever.

Plantaardige bronnen van vitamine A zijn oranje en geel fruit en groenten zoals wortels, pompoen, zoete aardappel, abrikozen en mango’s. Het oranje / gele pigment treedt op vanwege de aanwezigheid van provitamine A-carotenoïden zoals bèta-caroteen. Deze verbindingen moeten in het lichaam worden omgezet in vitamine A of retinol voordat ze kunnen worden gebruikt.

De dagelijkse hoeveelheid vitamine A die volwassenen nodig hebben, is 0,7 mg voor mannen en 0,6 mg voor vrouwen. Vitamine A die niet onmiddellijk nodig is, wordt opgeslagen voor toekomstig gebruik in lichaamsfuncties.

Posted on Leave a comment

Afvallen door te ontbijten

Het eten van een ontbijt is een gezonde gewoonte als je wilt afvallen. Onderzoek toont aan dat gewone ontbijtsers de neiging hebben om magerder te zijn en dat lijners meer succesvol zijn in het verliezen van gewicht – en het uithouden – wanneer ze ontbijten. Mensen die ontbijten krijgen meer belangrijke voedingsstoffen binnen, zoals vezels en vitamines.

Begin met frambozen

Een kopje frambozen levert maar liefst 8 gram vezels (dat is meer dan het dubbele van wat er in een kopje aardbeien zit en ongeveer hetzelfde als in een kopje bonen). Wat is er zo geweldig aan al die vezels? Recent onderzoek in de Journal of Nutrition suggereert dat meer vezels eten gewichtstoename verminderd of zelfs gewichtsverlies veroorzaakt. In de loop van de twee jaar durende studie ontdekten de onderzoekers dat het verhogen van de vezel met 8 gram voor elke 1000 calorieën resulteerde in ongeveer 2 kilo gewichtsverlies.

Begin met havermout

Havermout kan je op twee manieren helpen afvallen. Ten eerste zit het boordevol vezels en voel je je langer vol. Ten tweede, een recente studie in de rapporten dat het eten van een ontbijt gemaakt met “slow-release” koolhydraten – zoals havermout of zemelengranen – 3 uur voor je gaat sporten, je kan helpen om meer vet te verbranden. Hoe werkt dat? Het eten van koolhydraten met “langzame afgifte” prikt de bloedsuikerspiegel niet zo hoog als het eten van geraffineerde koolhydraten (denk aan: witbrood). Op hun beurt blijven de insulineniveaus niet zo hoog. Omdat insuline een rol speelt bij het signaleren van je lichaam om vet op te slaan, kan het hebben van lagere bloedsuikerspiegels je helpen bij de vetverbranding.

Begin met yoghurt

Een recent rapport, gepubliceerd in het New England Journal of Medicine, en uit Harvard onthulde welke voedingsmiddelen verband houden met gewichtsverandering, inclusief de top 5 voedingsmiddelen die gewichtsverlies bevorderen. Yoghurt was een van hen! Nog een reden om yoghurt te eten: de proteïne erin kan je een extra voordeel geven als je magerder wilt worden. Toen onderzoekers twee groepen muizen een vetrijk dieet voedden gedurende 11 weken, kregen de muizen die water kregen dat is voorzien van weiproteïne (een soort eiwit dat van nature voorkomt in yoghurt en andere zuivelproducten), 42 procent minder gewicht en bijna een derde minder lichaamsvet dan de muizen die gewoon gewoon water dronken, ondanks het feit dat ze ongeveer hetzelfde aantal calorieën aten. De weipoeder eters kregen ook 7 procent meer vetvrije massa (bijv. Spiermassa). Bespaar calorieën – en onnodige suiker – door pure yoghurt te kiezen. Als je een beetje extra zoetheid nodig hebt, probeer dan vers fruit (misschien frambozen?).

Begin met noten

Noten behoren ook tot de top 5 van voedingsmiddelen die volgens Harvard-onderzoekers gewichtsverlies bevordert. Ik hou van biologische pindakaas op volkoren brood, maar je kunt ook noten aan je havermout toevoegen (een andere “slow-release” koolhydraten).

Begin met eieren

Eieren leveren eiwitten, wat geweldig is voor een dieet. In vergelijking met koolhydraten en vet houdt eiwit je langer verzadigd. Plus, in één onderzoek voelden deelnemers die eieren aten voor het ontbijt zich langer verzadigd en verloren ze meer dan twee keer zoveel gewicht als degenen die dezelfde hoeveelheid calorieën uit een bagel kregen voor het ontbijt.

Posted on Leave a comment

Welk fruit helpt bij afvallen?

Het is geen geheim dat fruit een slim onderdeel is van een gezond voedingspatroon. Wanneer een snackaanval toeslaat, breng dan een bezoek aan je fruitschaal. Wat er ook in zit, is waarschijnlijk beter voor u dan de inhoud van uw voorraadkast. Maar zijn alle soorten fruit goed voor de lijn? Laten we onderzoeken welke vruchten het beste zijn als je wilt afvallen.

Appels

Appels zijn populaire. Ze zijn de ultieme snack: vulling, sappig, knapperig en draagbaar. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat het eten van drie appels per dag kan helpen bij het afvallen – niet verrassend, gezien het feit dat ze boordevol vezels zitten, een voedingsstof waarvan bekend is dat het gevoelens van volheid stimuleert en hongergevoelens afweert.

Er zijn tal van manieren om je dagelijkse dosis appel te krijgen: voer een hele Fuji uit , voeg stukjes toe aan je havermout, gooi plakjes in een salade, bak wat met je kip, of kook een laagwaardig dessert.

Watermeloen

Watermeloen is een dubbele klap: het is arm aan calorieën en heeft een hoog vochtgehalte. Dit betekent dat je twee hele kopjes watermeloen kunt eten voor minder dan 100 calorieën en je maag zal voelen alsof je meer hebt gegeten omdat het fruit voor meer dan 90 procent uit water bestaat. Gehydrateerd blijven helpt je om je vol te voelen!

Als je jouw dagelijkse calorie-inname wilt verlagen, is het slim om watermeloen in jouw dieet op te nemen. Geniet ervan wanneer je de drang voelt om te snacken. Op deze manier vermijd je calorierijk voedsel.

Frambozen

Frambozen zijn klein maar krachtig! Deze baby’s bevatten weinig calorieën en zijn nog lager wanneer je bedenkt dat ze rijk zijn aan onoplosbare (onverteerbare) vezels. Als je een framboos van 64 calorieën eet, verteer je eigenlijk maar 32 calorieën. Stel dat samen met het feit dat frambozen het hoogste vezelgehalte van elk fruit hebben (1 kop = 8 g vezels), en we hebben zelf een winnaar op het gebied van gewichtsverlies.

Grapefruit

Grapefruit bevat ook weinig calorieën. Een middelgrote grapefruit heeft ongeveer 80 calorieën, en net als watermeloen is het meer dan 90 procent water. Tegen de tijd dat je de grapefruit in stukken snijdt, besprenkelt met een beetje caloriearm zoetmiddel, en het hele ding eet, heb je geen tijd of zin meer om iets anders te eten.

Plus, studies hebben aangetoond dat een stof in grapefruit genaamd naringin de bloedsuikerspiegel kan verlagen en uiteindelijk kan leiden tot gewichtsverlies. Dus geniet bij elke gelegenheid van wat grapefruit – pers het in je water, gooi wat wiggen in je salade of gebruik het als citroen om je eten te kruiden.

Houd er rekening mee dat het consumeren van grapefruit met bepaalde medicijnen nadelige gezondheidseffecten kan hebben. Als je medicijnen gebruikt, neem dan contact op met jouw arts voordat je grapefruit aan het dieet toevoegt.